Το κλειδί για έναν καλύτερο ύπνο!

Ποιο είναι το κλειδί για να κοιμόμαστε καλύτερα; Πιθανόν να έχετε ακούσει για τον κιρκάδιο ρυθμό (circadian rythm), ο οποίος είναι γνωστός και ως “το βιολογικό ρολόι του σώματος”. Γνωρίζατε, όμως, ότι αυτός ο καθημερινός κύκλος συνδέεται με δύο πολύ σημαντικές ορμόνες, την κορτιζόλη και την μελατονίνη; Σε αυτό το άρθρο, θα μάθουμε πόσο σημαντικές είναι οι καθημερινές διακυμάνσεις των δύο αυτών ορμονών – και ο κιρκάδιος ρυθμός εν γένει –  για την υγεία μας.

Το κλειδί για έναν καλύτερο ύπνο!

Για να το γράψουμε με απλά λόγια, η κορτιζόλη είναι η ορμόνη που κορυφώνεται το πρωί, βοηθώντας μας να ξυπνήσουμε, και η οποία μας κρατά σε εγρήγορση καθ’όλην τη διάρκεια της ημέρας, ενώ η μελατονίνη αυξάνεται ώστε να μας βοηθήσει να ηρεμήσουμε, να αποβάλλουμε την ένταση και να κοιμηθούμε στο τέλος της ημέρας.

Ωστόσο, εάν η πορεία αυτών των δύο ορμονών διαταραχθεί, τότε μπορεί να αισθανόμαστε κουρασμένοι όλη την ημέρα και να βρισκόμαστε σε υπερένταση το βράδυ, όταν προσπαθούμε να κοιμηθούμε. Αν αυτό σας θυμίζει κάτι, τότε δεν είστε μόνοι!

Βέβαια, οι συνέπειες της διαταραχής της λειτουργίας των δύο ορμονών δεν περιορίζονται μόνο στον χαμηλής ποιότητας ύπνο. Αυτή η διαταραχή μπορεί να οδηγήσει και σε σοβαρότερα προβλήματα, όπως αύξηση του σωματικού βάρους, διαβήτη, υψηλή αρτηριακή πίεση και πολλές άλλες ασθένειες.

Όμως, τι ακριβώς διαταράσσει αυτόν τον τόσο σημαντικό κύκλο των ορμονών; 

Σύμφωνα με ερευνητές, δύο από τους καθοριστικούς παράγοντες που επηρεάζουν τη βιολογική μας λειτουργικότητα είναι οι τρελοί καθημερινοί ρυθμοί της σύγχρονης ζωής και η εκτεταμένη έκθεσή μας στο φως των κινητών τηλεφώνων και των υπολογιστών κατά τη διάρκεια της νύχτας.

Η έκθεση στο τεχνητό φως καταστέλλει την παραγωγή μελατονίνης κι έτσι μας κρατάει σε εγρήγορση. Κατά τη διάρκεια της ημέρας, αυτό είναι βολικό αλλά τη νύχτα μας εμποδίζει από το να βυθιστούμε σε έναν ξεκούραστο ύπνο. Για το λόγο αυτό είναι πολύ σημαντικό να απενεργοποιούμε όλες τις ηλεκτρονικές συσκευές κατά τη διάρκεια της νύχτας.

Ένας άλλος τρόπος για να αποκαταστήσουμε το βιολογικό μας ρολόι είναι η βόλτα στη φύση. Η έκθεση στο φυσικό φως και τον φρέσκο αέρα μπορεί να βοηθήσει σημαντικά την παραγωγή μελατονίνης. Μπορεί να το έχετε ήδη παρατηρήσει ότι όταν βρίσκεστε στην εξοχή κοιμάστε πολύ καλύτερα αλλά και πολύ πιο νωρίς. Μην σας κάνει εντύπωση, καθώς το σώμα μας συγχρονίζεται φυσικά με τον ήλιο και τη σελήνη.

Ένας ακόμη σημαντικός τρόπος για να φροντίσετε την ομαλότητα του κιρκάδιου ρυθμού σας είναι να διατηρείτε έναν συνεπή κύκλο ύπνου-αφύπνισης, ακόμη και τα Σαββατοκύριακα. Έτσι, ο εγκέφαλός σας θα γνωρίζει πότε να κοιμηθεί και πότε να ξυπνήσει, επιτρέποντας σας να κοιμάστε καλύτερα και πιο βαθιά.

Η φροντίδα του κιρκάδιου ρυθμού μας οδηγεί σε μια ζωή γεμάτη υγεία, ενέργεια, παραγωγικότητα και καλή διάθεση, ενώ παράλληλα, αυξάνει τα επίπεδα ευφυίας μας.

Πηγή: mindbodygreen.com